دسته‌بندی نشده

بررسی و معرفی بازی کتان

معرفی و تحلیل استراتژی بازی Settlers Of Catan

۱- خلاصه‏ بازی

بازی Settlers Of Catan که از این پس آن را به اختصار Catan می‏ نامیم، یک بازی ۳ تا ۴ نفره است. البته برای این بازی توسعه‏ های زیادی ارائه شده است که یکی از این توسعه‏ ها، امکان بازی ۵ و ۶ نفره را نیز فراهم می‏ کند. ما در این مقاله همان نسخه‏ پایه یعنی بازی ۳ تا ۴ نفره را بررسی خواهیم کرد. بازیکنان در نقش مهاجرانی هستند که وارد جزیره‏ حاصل‏خیز Catan شده‏ اند و در رقابت با یکدیگر سعی دارند تا بیشترین تسلط را بر جزیره پیدا کنند. تسلط بر جزیره از طریق جمع ‏آوری و تبادل منابع، ایجاد پایگاه و تبدیل آن‏ها به شهر، ساخت طولانی ‏ترین جاده و ایجاد بزرگ ترین ارتش امکان‏پذیر است. همچنین تعدادی کارت امتیاز ویژه وجود دارد که با خرید آن‏ها می‏ توانید به پیروزی نزدیک‏تر شوید. اولین بازیکنی که به ده امتیاز کامل بازی برسد، برنده خواهد بود.

۲- محل ساخت پایگاه‏ های اولیه

یکی از مهم‏ترین مواردی که شما باید به آن توجه کنید، محل ایجاد پایگاه ‏های اولیه‏ شماست. اگر محل انتخابی شما محل مناسبی از نظر قوانین احتمالاتی نباشد، مجبور خواهید بود مدت زمان زیادی از بازی را منفعل باشید و بازی برای شما خسته کننده خواهد شد. در اینجا لازم است تا کمی در مورد قوانین احتمالات توضیح داده شود. همانطور که می‏دانیم هر تاس ۶ وجه دارد که اعداد ۱ تا ۶ در اطراف آن قرار گرفته است. پس در هر بار پرتاب تاس، امکان وقوع یکی از این ۶ عدد وجود دارد. حال اگر دو تاس را با هم پرتاب کنیم، مجموعا ۶*۶ = ۳۶ حالت ایجاد خواهد شد. چون در بازی Catan مجموع دو تاس مهم است می‏توانیم جدول ذیل را رسم کنیم:

تاس اول/ تاس دوم ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶
۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷
۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸
۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹
۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰
۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۱۱
۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۱۱ ۱۲

همانطور که در جدول فوق قابل مشاهده است، بیشترین عدد مجموعی که در پرتاب دو تاس ممکن است ظاهر شود، عدد ۷ است. از بین ۳۶ حالت پرتاب دو تاس، در ۶ حالت مجموع دو تاس عدد ۷ خواهد بود. پس احتمال ۷ شدن مجموع دو تاس ۳۶/۶ است. این عدد مخصوص مهره‏ دزد است و تاثیری در تولید منابع نخواهد داشت. بعد از عدد ۷، دو عدد ۶ و ۸ بیشترین احتمال (۳۶/۵) را دارا هستند. به همین دلیل است که این دو عدد با رنگ قرمز مشخص شده‏ اند و ۵ نقطه در ذیل آن‏ها کشیده می‏ شود. به همین ترتیب، اعداد ۹ و ۵ با احتمال (۳۶/۴)، ۱۰ و ۴ با احتمال (۳۶/۳)  ، ۳ و ۱۱ با احتمال (۳۶/۲) و ۲ و ۱۲ با احتمال (۳۶/۱) در مکان‏ های بعدی قرار می ‏گیرند.

  • با توجه به اینکه در ذیل هر عدد در صفحه‏ بازی، یک تعداد نقطه رسم شده که در واقع نشان دهنده‏ تعداد رخ دادن آن مجموع در پرتاب دو تاس (یعنی در بین ۳۶ حالت ممکن) است، بهترین مکان برای ایجاد پایگاه ‏های اولیه، تقاطع‏ هایی هستند که مجموع تعداد نقطه‏ های اطراف آن بالا باشد. مثلا یک تقاطع که بین سه عدد ۶، ۵ و ۹ قرار گرفته باشد، مجموعا ۱۳ نقطه خواهد داشت که بیشترین تعداد نقطه‏ ممکن است.
  • هم چنین بهتر است مکان ایجاد پایگاه شما حدالمقدور در مجاورت یکی از قطعاتی باشد که عدد ۶ یا ۸ بر روی آن قرار گرفته باشد. به این ترتیب شانس شما برای دریافت منابع افزایش خواهد یافت.
  • البته در زمان ایجاد پایگاه باید به منابع اطراف پایگاه نیز توجه کرد. همه‏ منابع از ارزش یکسانی برخوردار نیستند. به عنوان مثال، منبع گوسفند هم از نظر تعداد قطعه‏ تولید کننده و هم از نظر کاربرد، نسبت به سنگ از ارزش کمتری برخوردار است.
  • همچنین نوع چینش قطعات که در هر بازی متفاوت است ممکن است شرایطی را ایجاد کند که یک منبع بسیار کمیاب باشد و در عوض منبعی دیگر به وفور در دسترس باشد. در این شرایط کسب منبع نادر می ‏تواند امتیاز مهمی برای شما باشد.
  • می‏توانید دو پایگاه خود را به گونه ‏ای قرار دهید که در یک عدد مشترک باشند. به عنوان مثال، یک پایگاه در مجاورت قطعه‏ چوب با عدد ۶ و پایگاه دیگر در مجاورت قطعه‏ آجر با عدد ۶٫ در این صورت، با هر بار رو شدن عدد ۶؛ شما قادر به ساخت یک جاده خواهید بود. معمولا به چنین چینشی موتور جاده ‏سازی گفته می‏ شود.
  • مورد مهم دیگر این است که شما باید سعی کنید طیف بیشتری از اعداد را پوشش دهید. مثلا اگر یکی از پایگاه‏های شما اعداد ۹ و ۵ و ۸ را پوشش می‏ دهد، بهتر است که پایگاه دوم شما اعداد دیگری به غیر از این سه عدد را پوشش دهد. در غیر این صورت، شما فقط در صورت رو شدن این سه عدد منبع دریافت می‏ کنید و اگر شانس با شما یار نباشد و این سه عدد کمتر رو شوند، با کمبود منابع روبرو خواهید شد.
  • مورد بعدی توجه کردن به محل قرارگیری بنادر بازی است. اگر محل قرارگیری پایگاه شما به گونه ‏ای است که احتمال به دست آوردن یک منبع برای شما بسیار زیاد است، می‏توانید پایگاه دوم خود را در نزدیکی بندر مخصوص به همان منبع ایجاد کنید تا در آینده بتوانید با ایجاد پایگاه در آن بندر، از مزیت تبادل ۲ به ۱ با بانک برخوردار شوید. این حالت مخصوصا اگر نقشه‏ی بازی به گونه‏ای باشد که یک منبع به صورت نادر تولید شود، می‏تواند به شما در به دست آوردن آن منبع کمک شایانی بکند. به عنوان مثال اگر پایگاه اولیه‏ شما در مجاورت قطعه‏ گندم با عدد ۸ قرار دارد، به احتمال زیاد شما با وفور گندم مواجه خواهید شد. پس دارا بودن پایگاه در مجاورت بندر گندم، به شما کمک می‏‏ کند تا با تبادل ۲ گندم با بانک، هر منبع مورد نیاز خود را دریافت کنید.
  • مورد مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که سعی کنید دو پایگاه خود را در مجاورت یکدیگر ایجاد نکنید. چون در این صورت ممکن است توسط حریفان محاصره شوید و امکان گسترش قلمرو از شما سلب شود. برخی ممکن است بخواهند با ایجاد پایگاه ‏ها در نزدیکی هم و اتصال آن‏ها به یکدیگر خیلی سریع برای به دست آوردن طولانی ‏ترین جاده تلاش کنند اما معمولا این استراتژی با شکست مواجه می‏ شود.
  • همچنین از ایجاد یکی از پایگاه‏ های اولیه در بخش ساحلی جزیره جدا خودداری کنید مگر اینکه واقعا منفعت بسیاری در ایجاد آن باشد (که معمولا اینطور نیست). با ایجاد پایگاه در بخش ساحلی، پایگاه شما فقط در مجاورت دو قطعه قرار می‏ گیرد. این قاعده برای قطعه‏ بیابان هم برقرار است و باید سعی کنید پایگاه شما تا حد امکان در مجاورت بیابان قرار نگیرد.

پس در یک جمع ‏بندی شما باید در هنگام ایجاد پایگاه ‏های اولیه به نکات ذیل توجه کنید:

  • اعداد اطراف تقاطع از نظر احتمال رخداد
  • میزان دسترس‏پذیری منابع در نقشه‏ جزیره
  • تنوع منابع
  • تنوع اعداد
  • محل قرارگیری بنادر

۳- تبدیل پایگاه به شهر

شما فقط قادر به ایجاد ۵ پایگاه هستید، و بعد از آن تنها در صورت تبدیل پایگاه به شهر خواهید توانست پایگاه دیگری ایجاد کنید. شهرها علاوه بر اینکه برای شما ۲ امتیاز خواهند داشت، تولید منابع شما را دو برابر خواهند کرد. پس انتخاب پایگاه مناسب جهت تبدیل شدن به شهر از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • معمولا بهترین پایگاه‏های شما همان دو پایگاهی هستند که در ابتدای بازی ایجاد می‏ کنید. بنابراین کاندیداهای اولیه‏ تبدیل پایگاه به شهر همان دو پایگاه اولیه هستند.
  • مورد دیگری که باید به آن توجه کنید بندری است که در مجاورت آن دارای پایگاه هستید. به عنوان مثال در صورتی که دارای یک پایگاه در مجاورت بندر گندم هستید، تبدیل پایگاهی که در مجاورت قطعه‏ گندم با عدد ۶ یا ۸ دارید فکر خوبی خواهد بود زیرا در این صورت با تولید دو برابری گندم مواجه می‏ شوید و می‏ توانید آن‏ها را برای به دست آوردن منابع دیگر با بانک تبادل کنید.

۴- کارت‏ های توسعه

در صورتی که محل قرارگیری پایگاه ‏های شما به شکلی باشد که از نظر تولید گندم و سنگ وضعیت مناسبی داشته باشید، اما تولید شما برای تبدیل پایگاه به شهر کافی نباشد، بهتر است که با به دست آوردن چند منبع گوسفند آن‏ها را تبدیل به کارت توسعه کنید. کارت‏ های توسعه گاهی کارت سرباز، گاهی دارای امتیاز ویژه و گاهی حاوی قابلیت خاصی هستند که به شما کمک می‏ کنند بازی را به نفع خود تغییر دهید. به عنوان مثال دارا بودن چندین سرباز به شما کمک می‏ کند مهره‏ دزد را از مجاورت پایگاه‏ های خود فراری دهید و نیم نگاهی به کسب عنوان بزرگترین ارتش داشته باشید. اما بهتر این است که در خرید کارت‏های توسعه زیاده روی نکنید و در صورت امکان بر روی تبدیل پایگاه به شهر تمرکز کنید تا بتوانید تولید منبع خود را افزایش دهید.

تعداد کارت‏های توسعه ۲۵ عدد است و نحوه‏ توزیع آن‏ها به شکل ذیل است:

  • ۱۴ کارت سرباز (۵۶ درصد)
  • ۵ کارت امتیاز(۲۰ درصد)
  • ۲ کارت احتکار (۸ درصد)
  • ۲ کارت ساخت جاده (۸ درصد)
  • ۲ کارت سال فراوانی (۸ درصد)

فارغ از اینکه چه کارتی نصیب شما شده است، طوری وانمود کنید که آن کارت یک کارت سرباز است.

کارت سرباز: کارت سرباز کارت بسیار خوبی است که برای محافظت از پایگاه‏های خودتان و ایجاد محدودیت در تولید منابع سایر بازیکنان از آن استفاده می‏کنید. همچنین با تصاحب عنوان بزرگترین ارتش، ۲ امتیاز برای شما خواهند داشت. اگر مهره‏ دزد در مجاورت پایگاه شماست، سعی کنید قبل از ریختن تاس یک کارت سرباز بازی کنید و آن را جا به جا کنید. مگر اینکه ۷ کارت در دستان شما باشد و با دزدیدن یک کارت از بازیکنان دیگر دست شما ۸ کارته شود، چون در این صورت اگر مجموع دو تاس ۷ شود شما نصف منابع خود را از دست می‏ دهید.

کارت امتیاز: بازیکنی که چندین کارت توسعه در مقابل خود جمع کرده و آن‏ها را بازی نمی‏ کند حریف خطرناکی است چون ممکن است همه‏ آن‏ها کارت امتیاز باشند و آن بازیکن از آنچه شما فکر می‏ کنید به پیروزی نزدیک‏تر باشد!

کارت احتکار: برای استفاده از این کارت باید حواس شما به کارت‏هایی که بازیکنان در اختیار دارند باشد در غیر اینصورت با بازی اشتباه این کارت، یا منبعی نصیب شما نخواهد شد و یا تعداد بسیار کمی نصیبتان می ‏شود. به تاس‏های رو شده توجه کنید و در زمان مناسبی که مطمئن هستید بازیکنان دیگر تعداد زیادی از یک منبع در اختیار دارند کارت احتکار را بازی کنید. همچنین با توجه به تعداد باقی مانده از هر کارت منبع در کنار صفحه‏ بازی می ‏توانید حس پیدا کنید که کدام منبع بیشتر در دست بازیکنان است. یک روش خوب برای این کار این است که کارتی که قصد احتکار آن را دارید (مثلا گندم) با بازیکنان دیگر مبادله کنید و پس از انجام مبادلات، کارت احتکار آن محصول را بازی کنید و تمام کارت‏های خود را از آن‏ها پس بگیرید! البته مطمئنا بعد از این کار، بازیکنان دیگر قصد کشتن شما را خواهند داشت!

کارت ساخت جاده: این کارت را زمانی بازی کنید که بتوانید در انتهای آن جاده یک پایگاه جدید ایجاد کنید. مثلا اگر ۲ چوب، ۲ آجر، ۱ سنگ و ۱ گندم در اختیار دارید، ایجاد سه جاده و یک پایگاه در انتهای آن یک غافلگیری ویژه برای بازیکنان دیگری است که در فکر گسترش قلمرو خود و محدود کردن شما بودند.

کارت سال فراوانی: در نظر اول این کارت، کارت خوبی نیست زیرا هزینه خرید آن ۳ منبع است در حالی که تنها ۲ منبع به شما باز می ‏گرداند. اما در اوایل بازی که برخی از منابع کمتر تولید می ‏شوند، می‏ تواند به یاری شما بیاید. به عنوان مثال ایجاد اولین شهر با این کارت یک ایده‏ خوب است. اگر کار مناسبی نمی ‏توانید با این کارت انجام دهید، از آن برای خرید یک کارت توسعه‏ دیگر استفاده کنید!

۵- تبادل منابع

بخش اعظم بازی Catan به تبادل منابع با دیگر بازیکنان اختصاص دارد. در هر تبادل شما باید حتما سودی ببرید. سعی کنید تنها درصورتی منابع خود را تبادل کنید که بتوانید در همان نوبت از آن منبع استفاده کنید و موقعیت خود بر روی جزیره را بهتر کنید. اگر منبعی را تبادل کنید و نتوانید فورا از آن استفاده کنید، احتمال اینکه با ورود دزد به مجاورت پایگاه شما یا بازی شدن کارت احتکار توسط یک بازیکن دیگر آن کارت را از دست بدهید، وجود دارد.

از طرف دیگر سعی کنید مانع از انجام تبادلاتی شوید که به ضرر شما هستند. مثلا اگر می‏بینید بین دو بازیکن دیگر تبادلی در شرف وقوع است که به ضرر شماست سعی کنید حتی با دادن منابع بیشتر، از رسیدن منبع به بازیکن مورد نظر جلوگیری کنید. هنر مبادله‏ درست و به موقع یکی از اصلی ترین مهارت‏ های یک Catan باز ماهر است.

۶- مهره‏ دزد

همانطور که در قسمت احتمالات توضیح داده شده، بیشترین عددی که در پرتاب دو تاس امکان وقوع دارد، عدد ۷ است که موجب حرکت دادن مهره‏ دزد می‏ شود. همچنین بازی کردن کارت سرباز هم موجب جابجایی مهره‏ دزد می‏شود. پس نقش مهره‏ دزد در بازی انکارناپذیر است و مهارت در تکان دادن این مهره به خانه‏ درست یکی از ضروریات بازی است.

در این مورد به نکات ذیل باید توجه کرد:

  • مهره‏ی دزد را لزوما بر علیه بازیکنی که بیشترین امتیاز را داراست بازی نکنید، بلکه بر علیه کسی بازی کنید که دارای قوی‏ترین پایگاه‏ هاست و در دراز مدت امکان پیشی گرفتن از بقیه‏ بازیکنان را داراست.
  • تمامی کارت‏های توسعه‏ بازی نشده‏ افراد را به عنوان کارت امتیاز فرض کنید و بعد بسنجید که کدام بازیکن در موقعیت بهتر و خطرناک‏تری قرار دارد.
  • معمولا کسی که در اوایل بازی به سراغ طولانی‏ترین جاده می ‏رود در دراز مدت خطر جدی برای شما نخواهد داشت.
  • سعی کنید از مهره‏ دزد بر علیه تمامی بازیکنان استفاده نکنید زیرا در این صورت همه‏ آن‏ها در پی انتقام خواهند بود.
  • فقط بهترین خانه حریف از نظر تولید منبع را اشغال نکنید بلکه با توجه به وضعیت بازی و استراتژی آن بازیکن، منبعی که آن بازیکن بیشتر به آن نیاز دارد را اشغال کنید.
  • اگر همه‏ حریفان شما از نظر موقعیت در وضعیت یکسانی هستند، بازیکن سمت راست خود را هدف قرار دهید. زیرا تا زمانی که نوبت به او برسد و بتواند با کارت سرباز دزد را دور کند حداقل یک نوبت طول می‏کشد.
  • اگر خودتان به یک منبع خاص نیاز دارید، دزد را بر روی آن قرار ندهید. زیرا شما نیاز دارید که حریفان شما از آن منبع داشته باشند تا بتوانید با آن‏ها تبادل کنید. در عوض دزد را بر روی منبعی بگذارید که بیشترین تعداد از آن را در اختیار دارید تا با کمبود آن در بازی احتمال تبادل بازیکنان با شما افزایش پیدا کند.

۷- استراتژی‏ های بازی

در این قسمت به استراتژی‏ های مختلفی که شما با توجه به وضعیت قرارگیری قطعات جزیره دنبال خواهید کرد خواهیم پرداخت. دقت داشته باشید که در این بازی هیچ استراتژی به خصوصی وجود ندارد که همیشه برنده باشد. بلکه شما باید با توجه به وضعیت هر بازی و قرارگیری پایگاه‏های حریف و خودتان بهترین استراتژی را انتخاب کنید.

۷-۱ استراتژی فرمانده (Commander)

در این استراتژی هدف مهم ساخت دو شهر قبل از ایجاد جاده یا پایگاه جدید است. بنابراین بیشترین منبع مورد نیاز برای این استراتژی گندم و سنگ هستند و آجر و چوب نقش کمرنگی در آن دارند. همچنین بازیکنی که از این استراتژی پیروی می‏کند علاقه‏مند به خرید تعداد زیادی کارت توسعه است. یک ترکیب خاص برای بردن بازی با این استراتژی شامل ساخت ۳ شهر (۶ امتیاز) + ۲ کارت امتیاز (۲ امتیاز) + تصاحب بزرگترین ارتش (۲ امتیاز) است. این بازیکنان عمده‏ جاده‏ سازی خود را با استفاده از کارت جاده‏ سازی انجام می‏ دهند. بنابراین حتی بدون به دست آوردن یک چوب و یک آجر در کل بازی هم می ‏توان با استفاده از این استراتژی برنده شد. در این حالت با یک کارت جاده ‏سازی و یک کارت سال فراوانی منبع لازم جهت ساخت دو جاده و پایگاه سوم به دست خواهد آمد.

۷-۱-۱ چه زمانی از این استراتژی استفاده کنیم؟

  • در صورتی که جزیره از نظر سنگ غنی باشد.
  • در صورتی که شما منابع سنگ را احتکار کرده باشید و یا بهترین موقعیت تولید سنگ برای شما باشد و موقعیت سنگ دیگران دارای اعدادی باشد که احتمال کمتری برای رو شدن دارند.
  • تولید سنگ، گندم و گوسفند شما بالا باشد.
  • بقیه‏ی بازیکنان از استراتژی‏های دیگر پیروی کنند.

۷-۱-۲ مواردی که باید در این استراتژی انجام داد

  • به هر طریق ممکن اولین شهر خود را بسازید. گوسفند و چوب و آجر را برای به دست آوردن سنگ و گندم تبادل کنید.
  • دیگران را برای به دست آوردن طولانی‏ترین جاده تهیج کنید.
  • مطمئن شوید که حداقل یک مکان برای ایجاد پایگاه سوم شما وجود داشته باشد. بردن بازی با ۲ شهر، ۴ کارت امتیاز و بزرگترین ارتش امکان‏پذیر اما نیازمند شانس بسیار خوب است.
  • نگران جاده ‏ها و پایگاه‏ های ساخته‏ شده‏ حریفان نباشید و بر ساخت شهرهای خود متمرکز شوید.
  • دسترسی دیگر بازیکنان به سنگ را کاهش دهید.
  • در کورس تصاحب بزرگترین ارتش باقی بمانید.
  • تقریبا دو برابر گوسفند، گندم و سنگ، و دو برابر آجر و چوب، گوسفند داشته باشید.

۷-۲ استراتژی توسعه ‏دهنده (Developer)

تمرکز این استراتژی بر کارت‏های توسعه است. در این استراتژی در هر زمان که امکان آن وجود داشته باشد کارت توسعه خریداری می‏ شود و تنها در صورتی که امکان آن نباشد به ساخت بقیه موارد خواهید پرداخت. افرادی که از این استراتژی پیروی می‏ کنند معمولا در انتها دارای بزرگترین ارتش و تعداد زیادی کارت امتیاز هستند. در صورتی که بالانس خوبی میان گوسفند، سنگ و گندم داشته باشید این استراتژی بسیار خوب عمل می‏ کند. بازی کردن این استراتژی همیشه سرگرم ‏کننده است اما همیشه برنده نیست. یکی از موارد جالب این استراتژی این است که شما مهره‏ دزد را در همه ‏جای جزیره قرار می‏ دهید اما موقعیت شما بر روی جزیره آنقدر ضعیف است که کمتر کسی شما را هدف قرار خواهد داد. عجیب نیست که در این استراتژی شما ۳ یا ۴ کارت امتیاز و بزرگترین ارتش را داشته باشید. بنابراین برای بردن بازی تنها نیاز به ساخت چند پایگاه / شهر است. برای انجام این کار می‏ توانید از کارت‏های احتکار، سال فراوانی و ساخت جاده استفاده کنید.

۷-۲-۱ چه زمانی از این استراتژی استفاده کنیم؟

  • زمانی که موقعیت پایگاه ‏های اولیه‏ شما بالانس یکسانی از گوسفند / گندم / سنگ به شما می ‏دهد.
  • از بازی کردن به نحوی که حریفان تان را کلافه کنید، لذت می‏ برید.
  • بقیه‏ حریفان از استراتژی‏ های دیگری استفاده می ‏کنند.

۷-۲-۲ مواردی که باید در این استراتژی انجام داد

  • دست خود را باز بگذارید. بین این استراتژی و استراتژی فرمانده تفاوت کمی وجود دارد. اگر امکان ساخت شهر را دارید می‏ توانید استراتژی خود را به استراتژی فرمانده تغییر دهید.
  • تعداد یکسانی گندم و سنگ، و تقریبا ۳/۲ این مقدار گوسفند ذخیره کنید. واقعا نیازی به آجر یا چوب نخواهید داشت. تمامی منابع دیگر را از طریق کارت‏های توسعه و دزدی از بازیکنان دیگر به دست خواهید آورد.

۷-۳ استراتژی تولیدکننده (Producer)

تمرکز این استراتژی کسب بیشترین منبع نسبت به بازیکنان دیگر است تا از این طریق بر همه‏ آن‏ها تسلط پیدا کنید. بازیکنی که از این استراتژی استفاده می‏ کند، سریع به سراغ طولانی ‏ترین جاده یا بزرگترین ارتش نمی ‏رود تا زمانی که ۶ تا ۸ امتیاز از طریق ساخت پایگاه و شهر جمع کند. در این زمان است که وفور منابع به او این اجازه را می ‏دهد تا به سراغ طولانی ‏ترین جاده و بزرگ ترین ارتش برود. البته مشکل این استراتژی این است که شما هدف خوبی برای مهره‏ دزد خواهید بود. همچنین این امکان وجود دارد که استراتژی ‏های متمرکزتر شما را از رسیدن به طولانی‏ ترین جاده و بزرگترین ارتش محروم کنند، مگر اینکه واقعا تولید منبع شما به حدی باشد که آن‏ها را پشت سر بگذارید. مشکل دیگر این استراتژی این است که در اواخر بازی شما کارت ‏های منبع زیادی خواهید داشت که اگر با یکدیگر همخوانی نداشته باشند مجبور خواهید بود که تبادلات زیادی با بانک انجام دهید که به صرفه نیستند. بردن بازی با این استراتژی بدون داشتن یک بندر خوب بسیار سخت است.

۷-۳-۱ چه زمانی از این استراتژی استفاده کنیم؟

  • موقعیت پایگاه ‏های اولیه‏ شما، بالانس مناسبی از منابع متنوعی با احتمال تولید بالا به شما بدهد.
  • مکان‏ های مناسبی جهت ایجاد پایگاه‏ های خوب داشته باشید.
  • یک بندر مفید و خوب در اختیار داشته باشید.
  • بقیه‏ بازیکنان از استراتژی‏ های دیگر استفاده کنند.

۷-۳-۲ مواردی که باید در این استراتژی انجام داد

  • جاده بسازید، پایگاه بسازید، جاده بسازید، پایگاه بسازید. یکی از پایگاه ‏های شما باید در مجاورت بندر باشد. بهتر است این بندر یک بندر آزاد ۳ به ۱ باشد. این چهار پایگاه موتور تولید شما خواهند بود. حال به دنبال تبدیل پایگاه‏ها به شهر باشید.
  • اگر از مکان ایجاد پایگاه ‏های خود مطمئن هستید و خطر از دست رفتن موقعیت آن‏ها وجود ندارد، در ابتدا شهر بسازید.
  • تصاحب طولانی‏ ترین جاده از بازیکنی که استراتژی ماجراجو (در ادامه توضیح داده خواهد شد) را دنبال می ‏کند ساده ‏تر از تصاحب بزرگترین ارتش از بازیکنی است که از استراتژی فرمانده یا توسعه دهنده پیروی می‏کند.
  • نبرد بر سر تقاطع ‏های خوب را دنبال کنید و به هر طریق در آن‏ها پیروز شوید.
  • بالانس یکسانی از همه‏ی منابع ایجاد کنید.

۷-۴ استراتژی ماجراجو (Explorer)

تمرکز این استراتژی بر گسترش قلمرو از طریق ایجاد یک جاده‏ طولانی و چند پایگاه در طول آن است. بنابراین چنانچه بازیکنی قصد داشته باشد که از این استراتژی استفاده کند، باید محل پایگاه‏ های اولیه‏ خود را نزدیک چوب و آجر با احتمال رخداد بالا ایجاد کند. یک ترکیب برنده‏ نوعی در این استراتژی شامل ساخت ۲ شهر(۴ امتیاز) + ساخت ۴ پایگاه (۴ امتیاز) + طولانی‏ ترین جاده (۲ امتیاز) است. در این استراتژی، شما خیلی زود به امتیاز ۷ خواهید رسید ( ۵ پایگاه + طولانی‏ترین جاده) اما در اواخر بازی، که شما نیاز به گندم و سنگ دارید، به این دلیل که امتیازات زیادی دارید، کسی با شما مبادله انجام نخواهد داد و مهره‏ دزد هم اکثرا در مجاورت پایگاه‏های شما قرار خواهد گرفت.

۷-۴-۱ چه زمانی از این استراتژی استفاده کنیم؟

  • زمانی که منبع بسیار خوبی از آجر و چوب در اختیار داشته باشید
  • راهی برای به دست آوردن سنگی که برای تبدیل پایگاه به شهر نیاز دارید در اختیار داشته باشید
  • بتوانید در مجاورت یک بندر پایگاه ایجاد کنید تا در اواخر بازی آجر و چوب خود را تبدیل به سنگ و گندم کنید
  • بقیه‏ی بازیکنان از استراتژی‏های دیگری استفاده کنند

۷-۴-۲ مواردی که باید در این استراتژی انجام داد

  • پایگاه‏های خودتان را در طول جاده‏ای که ساخته‏ اید ایجاد کنید. هیچ چیز بدتر از این نیست که طولانی ‏ترین جاده شما به وسیله‏ یک پایگاه حریف قطع شود. با استفاده از پایگاه ‏های خود امنیت جاده را تامین کنید.
  • تقریبا دو برابر گندم، آجر و چوب و تقریبا دو برابر گوسفند و سنگ، گندم تضمین کنید.

۷-۵ استراتژی ملکه‏ گوسفندان

این استراتژی ضعیف ‏ترین و در عین حال وابسته ‏ترین استراتژی به نحوهی چینش قطعات جزیره است. اما اگر در موقعیت مناسب استفاده شود، منجر به برد های بسیار خوبی خواهد شد. در این استراتژی، شما بالانس میان منابع را کنار می‏ گذارید و با توجه به بندری که در اختیار خواهید داشت، به جمع‏ آوری منبع آن بندر به صورت حریصانه روی می ‏آورید. معمولا از این استراتژی برای منبع گوسفند که بیشترین تعداد قطعات را داراست استفاده می‏ شود. از طرف دیگر، وقتی بقیه‏ حریفان بدانند که شما فقط گوسفند دارید، احتمال این‏که مهره‏ دزد در مجاورت پایگاه شما قرار بگیرد، کم خواهد شد. این استراتژی معمولا به نام ملکه‏ گوسفندان (The Queen Of Sheep) شناخته می ‏شود.

۷-۵-۱ چه زمانی از این استراتژی استفاده کنیم؟

تنها زمانی باید از این استراتژی استفاده کنید که تمامی شرایط ذیل برقرار باشد:

  • جزیره از لحاظ منبع گوسفند غنی باشد.
  • قطعات منبع گوسفند به هم چسبیده باشند و بتوانید آن را احتکار کنید.
  • بندر منبع گوسفند در اختیار شما باشد.
  • بقیه‏ بازیکنان از استراتژی‏های دیگری استفاده کنند.
  • جزیره از لحاظ منبع سنگ در وضعیت مناسبی نباشد و/ یا بالانس بدی میان گندم/سنگ و آجر / چوب وجود داشته باشد (به این ترتیب روند پیشرفت بقیه‏ بازیکنان کند خواهد شد و شما زمان کافی برای بردن بازی خواهید داشت)

۷-۵-۲ مواردی که باید در این استراتژی انجام داد

  • هر بار که نوبت تان می‏ شود، پیشنهاد مبادله‏ گوسفند با منبع مورد نیازتان را بدهید. اگر به خوبی منبع گوسفند را احتکار کرده باشید، حریفان شما به این تبادل تن خواهند داد و اگر هم تن ندادند، با صدای بلند بگویید که چقدر تصمیم آنها غیر منطقی بوده و به وسیله‏ بندری که در اختیار دارید، یک تبادل ۲ به ۱ انجام دهید. هیچ گاه نباید تبادلی انجام دهید که به نفع شما نباشد، چون همیشه امکان استفاده از بندر را خواهید داشت.
  • استراتژی فرمانده را به عنوان دومین استراتژی خود در نظر بگیرید. ایجاد شهر برای کسب گوسفندان بیشتر ایده‏ی بسیار خوبی است.
  • علاوه بر گوسفند، حداقل وضعیت یکی از چهار منبع دیگر را هم برای خودتان بهبود ببخشید. اگر برای بیش از یک یا دو منبع نیاز به تبادل داشته باشید، بازی را خواهید باخت.

۸- کدام استراتژی بهتر است؟

پاسخ این سوال به نحوه‏ چینش قطعات جزیره و استراتژی سایر حریفان شما بستگی دارد. در ذیل، تعداد کارت‏های مورد نیاز برای هر استراتژی آورده شده است:

استراتژی تعداد کارت مورد نیاز تعداد کارت توسعه بزرگترین ارتش طولانی‏ترین جاده کارت امتیاز تعداد پایگاه تعداد شهر تعداد جاده
فرمانده ۳۹ ۶ بله ۱ ۳ ۲ ۲
توسعه دهنده ۴۲ ۱۲ بله ۲ ۱ ۳ ۲
تولید کننده ۴۶ بله بله ۴ ۴ ۶
ماجراجو ۴۶ بله ۲ ۴ ۱۰
ملکه‏ گوسفندان ۵۴ ۶ بله ۱ ۲ ۳ ۲

در جدول فوق فرض بر این است که ۶ کارت توسعه، به شما ۳ سرباز، یک کارت امتیاز و ۲ کارت از میان سرباز/ سال فراوانی/ساخت جاده/ احتکار خواهد داد.

هر استراتژی نقاط ضعف و قوت خود را داراست، و شما باید همیشه یک استراتژی دوم در ذهن خود داشته باشید، تا در صورت شکست استراتژی اول به آن تغییر استراتژی دهید.

اگر بازی کتان را انجام داده اید، در مورد استراتژی های خود برای پیروزی به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *